Slimmer Samen Werken

15/04/2009

100MB politie…

Filed under: Web 2.0 — Jan-Willem Beekmans @ 16:01

De 100Mb-Politie: tijd voor een ICT renaissance!

Elke dag is het weer raak: ‘your mailbox is over its size limit’. De vaste goedemorgen-boodschap van onze ICT-afdeling, die vertelt dat er niet meer dan 100 Mb in mijn mailbox mag zitten. Hedenmorgen zit er 101,3 Mb in. Dat is de gemiddelde mail van 3 werkuren… Elke dag ben ik een half uur zoet met archiveren, opschonen en het zoeken naar oude mail, die ik ergens ooit ver weg heb gearchiveerd.

Met al mijn collega’s gebruik ik nu het niet zo veilige en spamgevoelige Gmail. Met meer dan 7.314 MB gratis opslagruimte, waarbij je nooit meer berichten hoeft te verwijderen. En, thuis rolt die 100 Mb, sneller dan ik een kopje Nespresso kan zetten, binnen via glasvezel… Hoe geloofwaardig ben je dan als ICT-er als je nog durft te zeggen dat opslagcapaciteit en bandbreedte duur is?

Ik heb ook eens op mijn desktop PC gekeken. Je weet wel, die PC waarop ik geen administratierechten heb. Die PC waarop ik zelf geen enkele nuttige applicatie mag plaatsen. En die desktop PC is helemaal leeg. Er staat nagenoeg niks op die enorme harde schijf. Toen ik thuis van Windows naar Mac ging was ik verlost van de befaamde blauwe schermen; the blue screen of death (in wizzkidpraat BSOD). Maar, niet op die werkplek PC. Die loopt minimaal twee keer per dag vast.

De ICT-wereld is innovatief en de ICT-fora volg ik op de voet via RSS-feeds. Maar, die fora staan vol met artikelen over hoe de ‘ICT-er’ de ‘eindgebruiker’ in de greep moet houden. Want anders gaat het helemaal fout… Tjonge, jonge!

Computable schrijft het zelf: ‘Nederlandse ICT”ers maken zich niet druk om de eindgebruiker. Sterker nog, de eindgebruiker wordt als irritant ervaren.’ Uit een onderzoek van het IT Service Management Forum (itSMF) in 2008 bij meer dan 100 Nederlandse ICT-ers, blijkt dat maar liefst 89 procent aangeeft totaal niet bezig te zijn met dienstverlening naar de eindgebruiker toe, maar louter en alleen met de werking van de infrastructuur zelf.

Als alle projecten nu in een keer, binnen budget, op tijd zouden slagen, dan had ik daarvoor misschien nog wel begrip. Maar na de mislukte invoering van een simpel boekhoudpakketje bij Levi’s, Defensie, Free Record Shop, Samas,  en de provincie Noord Holland is dat begrip weg.

En ICT kan zoveel leuker. Wie sport er niet met de Nintendo Wii, chat met zijn vrienden via Facebook, gamet met een XBox, luistert de meest actuele podcasts op zijn iPod, kijkt clips op YouTube, handelt op e-Bay, volgt zijn mail op de iPhone, gebruikt zijn Privium-pas bij de irisscan op de luchthaven of maakt stiekeme afspraakjes met Olllo-bluetoothdating?

Al die leuke, nieuwe snufjes helpen processen verbeteren door sneller en slimmer de juiste gegevens uit te wisselen. Dat moet toch een fantastische en inspirerende omgeving zijn om in te werken.

Heren en dames ICT-ers. Uw geloofwaardigheid is echt in het geding. Er wordt, achter uw rug om, om u gelachen bij het koffie-apparaat. Het wordt tijd voor een renaissance van uw vak. Gooi die oude studieboeken over Cobol, SDM, S-36 en MS-DOS in de ‘recycle bin’.

Ga eens een lang weekend spelen met je kinderen, leer van hun games, SMS-jes en ‘social networks’ en denk dan nog eens na over die rare goedemorgenboodschap. Ontwaak en word herboren!

Walther Ploos van Amstel.

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

