Slimmer Samen Werken

19/05/2009

OPTA: penetratiegraad mobiele telefonie 121 procent

Filed under: Mobile — Jan-Willem Beekmans @ 14:45

image Nederlanders beschikken gezamenlijk over 19.9 miljoen mobiele telefoons wat inhoudt dat 1 op de 5 een tweede toestel heeft. Telecomtoezichthouder OPTA verwacht dat de groei van de mobiele markt in Nederland doorzet. De gemiddelde omzet per abonnement daalde in Q3 2008 naar 47,80 euro in vergelijking met 52,20 euro in Q3 2007. De totale omzet van abonnementen groeide in die periode naar 1,4 miljard euro.
In het vandaag gepresenteerde jaarverslag en de marktmonitor 2008 constateert de OPTA dat in 2008 voor het eerst een pakket van telefonie, televisie en internet (triple play) het meest verkocht is op de Nederlandse communicatiemarkt. Van de Nederlandse huishoudens neemt 22 procent een triple play-pakket af terwijl 20 procent kiest voor een pakket met breedband en vaste telefonie en 13 procent voor een pakket met televisie en breedband.
Volgens OPTA-voorzitter Chris Fonteijn heeft de toezichthouder in 2008 de basis gelegd voor het telecombeleid voor de komende 3 jaar. Vier trends zullen daarbij de markt bepalen. “We zien een voortschrijdende trend op het gebied van convergentie, digitalisering en verglazing. Daarbij komt nog compliance, een arbeidsintensief project waar we bovenop zullen zitten. Maar we verwachten ook van de marktpartijen dat zij dit serieus oppakken.” OPTA wil hiervoor meer samenwerken met de marktpartijen en minder de nadruk leggen op de eindgebruiker.
Overigens zal OPTA het in 2011 met 20 procent minder mensen en middelen moeten stellen. Volgens Fonteijn levert dit geen directe problemen op voor de slagvaardigheid van de organisatie. “Met gelijkblijvende taken en een strak management moeten we het kunnen bolwerken. Ik verwacht geen onoverkomelijke problemen.”
Fonteijn toont zich over het algemeen tevreden over 2008. “OPTA heeft in 2008 belangrijke doelen bereikt: we hebben groen licht van de Europese Commissie gekregen om de kabelmarkt te openen en samen met de Nederlandse Mededingingsautoriteit de voorwaarden rond de toegang tot glasvezelnetwerken van KPN/Reggefiber vastgesteld. Verder hebben we een aantal toegangsmaatregelen getroffen om de concurrentie op de zakelijke markten te vergroten. Daarmee is de basis gelegd voor de communicatiemarkten van morgen. Markten die op dit moment enorm in ontwikkeling zijn door digitalisering, convergentie en verglazing. OPTA heeft de voorwaarden geschapen op basis waarvan KPN, kabelaars en alternatieve partijen de komende jaren met elkaar kunnen concurreren”.

Advertenties

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

%d bloggers liken dit: