Slimmer Samen Werken

28/05/2009

McKinsey – Profijt van Web 2.0

Filed under: Events,Het Nieuwe werken,Innovatie — Jan-Willem Beekmans @ 11:48

image Web 2.0 is meer dan chatten, facebooken en twitteren. Het is een zeer krachtige tool voor het verspreiden en vastleggen van kennis, ervaring, nieuwe ideeën en creativiteit in organisaties.

Het kan veel meerwaarde opleveren, in de vorm van:
* meer samenwerking en kwaliteit (wiki’s, reviews, gedeelde werkplekken);
* betere communicatie (blogs, podcasts, videocasts);
* nieuwe vormen van marktonderzoek (informatietagging, prediction markets) en innovatie (vruchtbare nieuwe contacten).
In theorie dan. Want veel bedrijven kunnen niet goed met Web 2.0 uit de voeten zegt McKinsey, dat twee jaar lang 50 early adopters volgde.
Bedrijven weten niet goed hoe ze bij de juiste mensen het soort actieve, enthousiaste en blijvende deelname kunnen losweken dat tot zinvolle bijdragen van hoge kwaliteit leidt.
Anders dan bij it-instrumenten als erp en crm kun je die deelname bij een bottom-up tool als Web 2.0 niet van bovenaf dirigeren. Dat is voor managers even wennen.

Succesfactoren
McKinsey kwam in het onderzoek zes succesfactoren op het spoor:
1. Steun van bovenaf de omschakeling naar een bottom-up cultuur. Geef bijvoorbeeld als senior manager het goede voorbeeld, ook richting andere leidinggevenden.
2. Wat het beste gebruik van Web 2.0 is, bepalen gebruikers zelf. Er vormen zich spontaan gebruikersgroepen. En Web 2.0 wordt soms op onverwachte manieren ingezet, anders dan je vooraf voor ogen had. Laat het gebeuren, en ondersteun wat werkt.
3. Web 2.0 moet geïntegreerd zijn in het dagelijks werk. Het moet er niet ‘bij’ komen, boven op de gewone taken.
4. Streel de ego’s van medewerkers, niet alleen hun portemonnee. Geef ze publieke erkenning. Denk aan lovende feedback of prijzen.
5. Mobiliseer deelnemers die qua deelname voldoende kritische massa kunnen triggeren. De juiste oplossingen krijg je alleen van de juiste mensen. Dat zijn vaak enthousiaste early adopters met een rijk persoonlijk netwerk die graag kennis en ideeën delen.
Niet iedereen heeft de vaardigheden en kennis om zinvolle bijdragen te leveren. Maar: het is niet bij voorbaat duidelijk wie de beste Web 2.0’ers zijn.
6. Zoek op het vlak van risicobeheersing (verlies van controle, repercussies) naar een goede balans tussen alles juridisch dichttimmeren en volledige vrijheid en zelfregulering.
Verbied bijvoorbeeld anonieme bijdragen. Als het maar mogelijk blijft om open de dialoog aan te gaan.
Bron: The McKinsey Quarterly

Zo krijg je profijt van web 2.0
* Laat medewerkers dwars door de organisatie heen communiceren en samenwerken bij het ordenen van managementinformatie, uitwisselen van best practices en coördineren van activiteiten.
* Maak het ook voor externe partijen mogelijk om feedback te geven en bij te dragen aan bijvoorbeeld productontwikkeling.
* Sta toe dat zich een grootschalig en fijnmazig netwerk vormt dat toegang biedt tot experts (intern en extern). Schakel ze in bij het vinden van oplossingen voor problemen. Schrijf prijsvragen uit.
* Doe aan interactieve marketing. Bouw brandcommunity’s.
* Aggregeer de visies van grote aantallen mensen bij het nemen van beslissingen en bedenken van ideeën.

Zie ook de rapportage hierover van 2007 via Frankwatching

Advertenties

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

%d bloggers liken dit: