Slimmer Samen Werken

09/06/2009

Blik op de toekomst – Look out 2009+

Filed under: Innovatie,Technologie Innovatie — Jan-Willem Beekmans @ 20:41

Atos Consulting

image Om de gevolgen van de economische recessie te boven te komen moeten bedrijven fors inzetten op het terugwinnen van vertrouwen. Dat kan onder meer door duurzamer te opereren, financiële processen transparant te maken en door het publiek te betrekken bij de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten (‘crowd sourcing’). Dat stelt IT-dienstverlener Atos Origin in de tweede editie van zijn jaarlijkse ‘Look Out’-rapportage over internationale trends.

In het licht van de snelheid waarmee de economische recessie zich wereldwijd voltrekt, benadrukt het rapport het belang van transparantie van de economische activiteiten van organisaties. Niet alleen om het vertrouwen van klanten te herstellen, maar ook om op kosteneffectieve en efficiënte wijze te voldoen aan steeds strengere internationale regelgeving.
“Organisaties in zowel de private als publieke sector moeten transparant zijn om het vertrouwen van consumenten en de samenleving weer op te bouwen”, meent directeur Han van der Zee, van het Atos Consulting Trends Institute. “Zij moeten informatie image toegankelijker maken en zorgen dat derden hun standpunten via verschillende kanalen – zoals sociale netwerken en blogs – tot uitdrukking kunnen brengen. Nóg belangrijker is wellicht dat zij kunnen aantonen dat zij een echte relatie opbouwen met klanten. Door naar hen te luisteren en te anticiperen op informatie die klanten met hen delen.”
Op samenwerking gerichte technologieën, zoals sociale netwerken, vormen een gebied waarin sprake is van een grotere inzet van technologie om innovatie te faciliteren, informatie te verzamelen, te actualiseren en uit te wisselen. Als voorbeelden worden de Proctor & Gamble, Fiat en LEG opgevoerd. Deze bedrijven passen crowd sourcing toe om inzichten te verwerven over het ontwerp van producten en voor het oplossen van technologische problemen.
De vergrijzende babyboom-generatie heeft een substantieel effect op het personeelsbestand. Uit Look Out blijkt dat bedrijven – nu veel medewerkers met pensioen gaan of overstappen naar minder zware functies – ervoor moeten zorgen dat hun kennis wordt vastgelegd, terwijl zij tegelijkertijd moeten inspelen op de verwachtingen van de nieuwe Generatie Y ten aanzien van digitale media.
image Dezelfde technieken die bij crowd sourcing worden toegepast kunnen volgens Atos ook worden ingezet om het kennismanagement binnen de organisatie te verbeteren. “Breder en effectiever gebruik van op samenwerking gerichte technologieën – zoals Wiki’s, blogs en platforms voor ideeënbeheer – ondersteunt organisaties bij het gebruik van bestaande informatie en expertise met het oog op innovatie en het ontwikkelen van nieuwe bedrijfsmodellen. Bedrijven die het in deze recessie goed doen doordat zij overstappen op innovatieve toepassingen hebben een forse voorsprong op hun concurrenten” stelt Dominique Rérat, Senior Vice President Innovation en Business Development van Atos Origin.
Verder blijkt dat het milieu, ondanks de economische recessie, bovenaan de agenda van de overheid en het bedrijfsleven staat.

image

CxO agenda

Innovation Radars

Focus on Markets (automotive), Focus on markets (other)

Enabling information

Step Trends

Advertenties

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

%d bloggers liken dit: