Slimmer Samen Werken

10/06/2009

Het Nieuwe werken anders belicht

Filed under: Het Nieuwe werken,HNW- Management,Innovatie,Web 2.0 — Jan-Willem Beekmans @ 10:13

Het Nieuwe Werken is geen product. Het Nieuwe Werken is een programma met hoge impact en, telkens naar eigen inzicht, een ander eindresultaat. De wereld om ons heen verandert. Alleen zij die kunnen mee veranderen hebben kans om te overleven. Tot zover niets nieuws onder de zon. Bedrijven zijn altijd op zoek naar betere manieren om bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Wanneer gaat het dan over Het Nieuwe Werken? De hamvraag is; Willen zij ‘beter’ of willen ze ‘anders’?

In de categorie ‘beter’ worden nieuwe instrumenten geïntroduceerd om hetzelfde te blijven doen. Een nieuwe oplossing om een oude te vervangen. Een nieuwe bedrijfsapplicatie, optimalisatie van een bedrijfsproces, een portal ,… De impact blijft beperkt tot een klein deel van de bedrijfsvoering. Business as usual. Iedereen die producten of standaardoplossingen aanbiedt onder de vlag van Het Nieuwe Werken speelt handig in op de hype om meer aandacht te krijgen op het product- en dienstenportfolio. In mijn definitie valt dit onder de noemer ‘project’ en niet in de categorie Het Nieuwe Werken.

Als Het Nieuwe Werken al bestaat dan wordt dit terrein betreden wanneer een organisatie ‘anders’ wil gaan werken en voor het (blijven) behalen van bedrijfsdoelstellingen wil inspelen op nieuwe uitdagingen. Werkinnovatie gericht op concurrentievoordeel in een veranderende omgeving. Nieuwe werkconcepten die inbreuk maken op oude tradities. Een veranderingsvraagstuk dat de gehele organisatie raakt en door ieder individu anders wordt ervaren. Hiermee is Het Nieuwe Werken een ‘high impact’ programma, waarin rendement moet worden afgewogen tegen de risico’s en de oplossing bestaat uit een totaalpakket van mentale, fysieke en technische veranderingen. De hoofdkenmerken van Het Nieuwe Werken zijn:

  • Bedrijfsdoelstellingen halen in een veranderende omgeving,
  • Impact op de gehele organisatie
  • Multidisciplinair
  • Mensgericht

Een ‘high impact’ programma vraagt om een gestructureerde aanpak waarin alle voorwaarden voor succes worden ingevuld. Een noot die in 3 stukken gekraakt moet worden.

1. Bewustzijn van de urgentie

Alleen wanneer het programma past in het realiseren van de bedrijfsdoelen en gedragen wordt vanuit ‘de top’ is het mogelijk om een verandering met deze impact succesvol door te voeren.

2. Een mensgeoriënteerde oplossing

Alleen een oplossing die aansluit op het DNA van de organisatie en bijdraagt aan het optimaliseren van dagelijkse werkzaamheden zal worden omarmd. Een mensgeoriënteerde benadering is de sleutel voor de adoptie.

3. Behapbare realisatie

Deze olifant moet in kleine hapjes gegeten worden. Kleine successen kunnen mensen verleiden om mee te gaan in de verandering. Een weloverwogen dosering van de verandering met voldoende aandacht voor adoptie resulteert in een succesvolle verandering.

Het Nieuwe Werken gaat niet over de oplossing zelf, maar over de route naar de oplossing. Kies hiervoor een aanpak die alle bovenstaande factoren raakt. Heeft u zo’n methodiek niet voor handen? Doe dan uw voordeel met de onderstaande methodiek voor een high impact programma, waarin alle genoemde elementen aan bod komen.

Advertenties

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

%d bloggers liken dit: