Slimmer Samen Werken

18/11/2009

IBM: “Mobiele telefoon is basisbehoefte Nederlanders”

Filed under: Devices,IBM,Mobile,social networking — Jan-Willem Beekmans @ 21:38
Tags:

image De mobiele telefoon en internetverbinding scoren binnen Nederland hoog op de lijst van basisbehoeften. Dit constateert het IBM Institute for Business Value in een wereldwijd onderzoek.
Uit het onderzoek Telco 2015, een wereldwijd onderzoek naar toekomstige scenario’s voor de telecomindustrie, constateren de onderzoekers van IBM dat, in vergelijking met zeven andere landen, Nederlanders hun telefoon en breedbandintenternetverbinding absoluut tot hun basisbehoeften rekenen. Na een huis zijn dit voor Nederlanders de meest essentiële benodigdheden die ze niet kunnen missen. Uit het onderzoek onder 800 Nederlandse respondenten blijkt verder dat consumenten de meeste waarde hechten aan e-mail, 76 procent maakt hiervan dagelijks gebruik. Slechts 53 en 41 procent van de ondervraagden gebruikt dagelijks de mobiele of vaste telefoon. Bij jongeren onder de 25 jaar scoren IM-diensten en sociale netwerken hoog. Volgens de onderzoekers zullen de komende vijf tot tien jaar deze diensten steeds vaker via mobiele telefoons plaatsvinden.

Overige conclusies
Andere conclusies zijn dat slechts zestien procent van de respondenten aangeeft dat de huidige economische omstandigheden van invloed zijn op de communicatie-uitgaven. Verder blijkt dat Nederlanders het minst gehecht zijn aan de vaste telefoon, slechts 23 procent van de respondenten onder de 25 jaar gebruikt nog een vaste telefoon. De ondervraagden geven tevens aan in toekomst meer VoIP-diensten en e-mail via de mobiele telefoon te zullen gaan gebruiken. Tot slot blijkt dat de ondervraagden hun persoonlijke informatie eerder aan telecomoperators durven toe te vertrouwen dan aan grote winkelketens of partijen als Google en Microsoft.

Operators
Volgens de onderzoekers biedt de verheffing van mobiele telefonie en breedbandinternet tot belangrijke basisbehoeften telecomoperators een vaste inkomstenbron. Wel daalt de ARPU door de toenemende concurrentie. Operators staan hierdoor voor het dilemma dat ze enerzijds moeten investeren in toekomstige infrastructuur, zoals LTE-technologie, maar dat anderzijds de investeringen niet worden terugverdiend met de huidige telecomdiensten. Besparingen op plaatsen waar de klanten niet worden geraakt en uitbreiding van het dienstenpakket met video- en on-demanddiensten, IP-televisie en location based services kunnen dit probleem bestrijden.

Advertenties

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

%d bloggers liken dit: