Slimmer Samen Werken

18/11/2009

Telecom- en mediabedrijven moeten digitale strategie omarmen

Filed under: Innovatie,Leveranciers,social networking — Jan-Willem Beekmans @ 21:48

image Telecom- en mediabedrijven zullen, volgens onderzoek van Oracle en The Future Laboratory, hun huidige bedrijfsmodellen moeten laten varen en overstappen naar een digitale strategie.
Uit het onderzoek Capitalising on the Digital Age een studie over hoe vooral telecom- en mediabedrijven moeten inspelen op het door digitalisering veranderende consumentengedrag, blijkt dat telco’s en mediabedrijven snel moeten gaan nadenken over alternatieven voor hun huidige businessmodellen. Volgens de onderzoekers groeit de online economie de komende jaren sterk. Tegelijkertijd zal de prijs van digitale content, aldus Oracle, steeds verder gaan zakken en in de buurt van het nulpunt komen. Bedrijven zullen dus op zoek moeten gaan naar andere mogelijkheden of hun aanbod zodanig optimaliseren dat er nog geld wordt verdiend.

Voorspellingen
In het onderzoek komen de onderzoekers met een aantal voorspellingen, wel met een hoog Minority Report-gehalte, op basis waarvan telco’s eventueel nieuwe diensten kunnen ontwikkelen die weer geld zullen opleveren. Zo wordt de opkomst van augmented reality voorspeld, waarbij uiteindelijk ook contactlenzen digitaal kunnen worden verrijkt. Ook zal contextuele branding belangrijk worden, waardoor consumenten met voorspellende en geospatiale software binnen een bepaalde context om omgeving zijn te benaderen, in tegenstelling tot de huidige massa-advertenties. Deze één-op-één benadering komt terug in supertising, waarbij verschillende reclame-uitingen worden getoond op hetzelfde scherm zodat verschillende mensen gelijktijdig worden bereikt met een aparte boodschap. Andere voorspellingen zijn onder meer dat bedrijven steeds vaker het publiek, crowdsurfing, zullen inschakelen voor marketing en creatieve processen. Hierdoor kunnen er verdienmodellen ontstaan, aldus de onderzoekers, door mensen te laten betalen voor deelname aan intern processen van bedrijven.

Strategie
Het onderzoeksrapport komt tevens met strategieën die telco’s en mediabedrijven in de toekomst kunnen gebruiken. Zo moeten zij onder meer aan consumentenvertrouwen kweken, moeten ze de mogelijkheden van nieuwe verdienmodellen onderzoeken, andere betaalmethoden introduceren en moeten zij gaan samenwerken met andere partijen en moeten zij, tot slot, een goede beveiliging van digitale gegevens bieden.

Advertenties

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

%d bloggers liken dit: