Slimmer Samen Werken

28/01/2010

1-1-1 model van Marc Benioff

Filed under: Events,Financieel,Innovatie,Management,Trends — Jan-Willem Beekmans @ 10:37
Tags:

image De spirituele bouwer van het ontzagwekkend succesvolle cloudcomputingbedrijf Salesforce.com schreef een boek over het ‘geheim’ van zijn succes. Marc Benioff bedacht Salesforce.com zo’n tien jaar geleden toen hij een moment van inspiratie had tijdens een zwempartij met dolfijnen op Hawaï.

Zwemmen met dolfijnen: Benioff wordt aangetrokken door spirituele zaken, blijkt ook uit zijn boek Behind the cloud, dat gaat over hoe hij Salesforce.com oprichtte en groot maakte – inmiddels een jaaromzet van 8 miljard dollar. Daarbij veel aandacht voor zijn persoonlijke ontmoetingen met de Dalai Lama en India’s ‘knuffelheilige’ Ammachi, maar ook veel tips voor ondernemers. Ontegenzeglijk zag Benioff het enorme potentieel van on-demandcomputerservices die via het internet worden verleend – cloudcomputing, zeg maar – al toen het grootste deel van de industrie zich nog niets anders kon voorstellen dan traditionele software in dozen.

Benioff zelf is gevormd bij Oracle, waar hij nauw samenwerkte met opperhoofd Larry Ellison. Hij werd er geconfronteerd met Ellisons bekende “management by ridicule-stijl”, zoals Benioff het formuleert, en met een bedrijfscultuur die door insiders wordt samengevat als “wij eten ons kroost op”. Hij doet het dus anders.Benioff creëerde voor Salesforce.com een cultuur die weliswaar veeleisend is – ‘fire fast’ en ‘hire fast’ zijn er het credo – maar die is gericht op het koesteren in plaats van terroriseren van mensen. Volgens Benioff moet elke bedrijfscultuur gebouwd zijn op mahalo, de Hawaïaanse geest van dankbaarheid en lof. Bij Salesforce krijgt elke verkoper die z’n quota haalt daarom een driedaags reisje naar Maui. Gemiddeld krijgt 65% van de verkopers deze bonus.

Benioff gelooft in bedrijfsfilantropie, dat volgens hem ook een belangrijk instrument is om getalenteerde jonge mensen te werven. Die willen tegenwoordig namelijk werken voor een bedrijf dat méér beoogt dan alleen winst maken. Dus heeft Salesforce het 1-1-1-model: 1% van de aandelen is gedoneerd aan de charitatieve stichting van Salesforce, werknemers besteden 1% van hun tijd aan vrijwilligerswerk, en 1% van de producten wordt weggegeven aan non-profits.

Sergey Brin en Larry Page hebben, geïnspireerd door Benioff, hetzelfde model ingevoerd bij Google.

Advertenties

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

%d bloggers liken dit: