Slimmer Samen Werken

17/03/2010

Intranet maakt inhaalslag

Filed under: Uncategorized — Jan-Willem Beekmans @ 06:29

image De inzet van sociale media en web 2.0-tools binnen het intranet zorgt voor harde kostenbesparingen. "Geen zachte blufbesparingen in tijd", aldus Toby Ward, Canadese e-business en intranet specialist.

Ward was dinsdag een van de hoofdsprekers op het tweede en uitverkochte Intranet Congres van Entopic. Hij schetste de ontwikkeling van het gebruik van sociale media binnen het intranet. "Uit een intranetonderzoek bleek dat 50 procent van de intranetten nu een blog heeft geïntegreerd. Dat is 10 procent meer dan vorig jaar."

Wat er gebeurt op het internet, sijpelt nu ook langzaam door naar het zakelijke intranet, ziet Ward. Hij noemde enkele voorbeelden waaronder het intranet van IBM waar de hoge bazen gezamenlijk een blog voor hun rekening nemen. Een ander blogdeel op het intranet van IBM laat werknemers een vraag posten wanneer zij hier het antwoord niet op kunnen vinden. Deze vragen worden doorgestuurd naar de experts binnen het bedrijf, die hier vervolgens een blogpost over schrijven.

Geen trend
Ward spuide meer cijfers. Van alle intranet heeft inmiddels 49 procent een wiki geïntegreerd, 5 procent meer dan vorig jaar. "Het is geen trend, maar gewoon onderdeel van de 2.0-revolutie. Er komt nog veel meer, maar dit jaar is het jaar dat het sociale intranet echt gaat doorbreken. Het wordt mainstream, een zakelijk sociaal intranet." Om dat te onderstrepen wijst hij op het feit dat 23 procent van de intranetten het personeel een sociale netwerk-functie biedt, een stijging van 20 procent. "Mensen gebruiken sociale media in hun dagelijkse leven. Vooral voor de jongere generatie is het een way of life."

Informatie
Het draait allemaal om netwerken. Werknemers die zijn verdeeld over het land of landen, komen zo toch dichter bij elkaar, ondanks geografische afstanden. "Mensen vinden hiermee sneller hun weg naar de informatie", aldus Ward. Volgens de Canadees kan met deze tools makkelijk geld bespaard worden. Hij noemt het voorbeeld van iemand die een blogpost plaatste over de aankoop van een vertalingssoftwarepakket. "Er kwam een antwoord terug dat dat veel goedkoper kon, er is toen 100.000 dolar bespaard."

Slechte kwaliteit
Het intranet mag dan socialer worden, er is nog wel veel aan te merken op de kwaliteit. "Van de gebruikers geeft 20 procent aan dat de sociale media en web 2.0-tools binnen het intranet slecht tot zeer slecht zijn." Hij vervolgt: "Dat is natuurlijk een hoog aantal. Dit komt omdat we er nog niet echt zijn. Het is geen kwestie van bouwen en de werknemers volgen, er zal een managementsveranderslag plaats moeten vinden." Bovendien, zo stipt Ward aan, is er nog een gebrek aan goede business cases waarin sociale media tools worden uitgerold binnen een intranet. "Dat is nodig om het te kunnen verantwoorden." Zijn advies: "Bedenk eerst wat je wilt bereiken, stel dan een plan op en begin dan pas aan de technologie."

Voorspelling
Sociale media bij uitstek geschikt zijn om collega’s te laten samenwerken. René Jansen, directeur van Winkwaves, een bureau voor sociale media en kennismanagement, voorspelde het vorig jaar al. "De nieuwe organisatie is effectiever, door de creativiteit van de werknemer toe te passen. Ze kan daardoor sneller met betere producten komen en streeft daarmee de traditionele organisatie voorbij."  Hij meent dat bedrijven en instellingen binnen hun intranet een vaste plek moeten geven aan sociale media en web2.0-tools. Hij keek vooruit toen hij in 2009 de uitspraak deed: "Ga je daar als organisatie niet in mee, dan krijg je er last van. Veel bedrijven zijn georganiseerd volgens theorieën van twintig jaar geleden. Er zijn inmiddels nieuwe vormen van samenwerken, die veel minder overhead kennen."

Gerry McGovern was een andere hoofdspreker op het Intranet Congres. De autoriteit op het gebied van webredactie, content management en online copywriting, ziet dat de oude manier van communiceren voorbij is. "De meeste intranetten worden gecontroleerd door de communicatie afdeling. Maar het era van communiceren naar mensen is voorbij. Met de komst van het sociale web, houden mensen er niet meer van om tegen gecommuniceerd te worden. Het gaat om het structureren en organiseren van content. Zorg dat je mensen zo ver krijgt dat ze zelf dingen ondernemen."

Advertenties

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

%d bloggers liken dit: